پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 204046
محاسبات جديد معيشت خانوارهاي ايراني
تاریخ انتشار : 1394/10/20 11:39:46
نمایش : 1636
کارگران مي‌گويند گزارش‌هاي ميداني و محاسبات نشان مي‌دهد هزينه معيشت خانوار دوباره افزايش يافته و تنها در بخش خوراک هزينه ۴ نفر در ماه ۶۰۰ هزار تومان و هزينه اجاره مسکن ۵۰۰ هزار تومان است.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار کارگران مي‌گويند گزارش‌هاي ميداني و محاسبات نشان مي‌دهد هزينه معيشت خانوار دوباره افزايش يافته و تنها در بخش خوراک هزينه ۴ نفر در ماه ۶۰۰ هزار تومان و هزينه اجاره مسکن ۵۰۰ هزار تومان است.

 

ميليون‌ها خانوار در کشور زندگي مي کنند که اوضاع مالي و معيشتي برخي مناسب بوده و لطف خداوند شامل حال آنها شده است. بسياري توان برقراري ارتباط بين هزينه ها و درآمدهاي خود را دارند، مي توانند منزل خوب داشته باشند، خوراک مناسبي دارند و خوشبختانه زندگي به آنها لبخند مي زند که البته وجود اين شرايط براي ده ها هزار خانوار ايراني خوشحال کننده است و بايد از اين بابت شکرگزار بود.

 

اما قصه معيشت زاويه تاريک و بخش پنهاني نيز دارد. به همان نسبت که اوضاع برخي خوب و زندگي رو به راه است، اوضاع معيشت بسياري از خانوارها چندان مناسب نيست و اقشار کم درآمد از اين بابت در تنگناهاي جدي قرار دارند. خانوارهايي هستند که سهم چنداني از درآمد جامعه ندارند و فشارهاي زندگي آنها را مي آزارد.

 

هدف اين گزارش بررسي دلايل ضعف مالي و يا چرايي پايين ماندن توان معيشتي بخشي از جامعه نيست، بلکه تاکيد بر اين است که سياست گذاري‌ها بايد به سمتي باشند که اقشار کم درآمد جامعه را توانمند کرده و دولت‌ها حمايت‌هاي مستقيم و غيرمستقيم از معيشت خانوارهاي کمتر برخوردار را در دستور کار جدي خود داشته باشند.

 

سياست‌هايي که به نفع کم‌درآمدها نيست

 

کارشناسان مي گويند نتيجه بي توجهي دولت‌ها در سياست گذاري هاي درست و ناديده گرفتن توان اقشار ضعيف باعث شده تا به مرور بر تعداد گروه هايي که زير خط فقر قرار دارند، افزوده شود. به بيان ساده تر، اجراي برخي برنامه هاي اقتصادي، شتاب زدگي و بروز هيجانات کاذب در اقتصاد کشور باعث افزايش هزينه هاي زندگي اقشار ضعيف و در نتيجه فشار مالي بر آنها شده است.

 

قطعا کارگري که ماهيانه تنها ۷۱۲ هزارتومان دريافتي دارد و يا بنا به گفته وزير کار متوسط دريافتي مشمولان قانون کار در سال جاي يک ميليون تا يک ميليون و ۲۰۰ هزارتومان است، هرگونه افزايش يکباره در قيمت اقلام مصرفي خانوار و يا افزايش ناگهاني قيمت حامل‌هاي انرژي و مواردي از اين دست باعث شکننده تر شدن اوضاع زندگي آنها مي شود.

 

هرچند در طول دو سال و اندي از دوران فعاليت دولت تدبير و اميد بازارها از افزايش هيجاني و يکباره قيمت‌ها دور مانده اند اما روند افزايش قيمت و کاهش مداوم قدرت خريد خانوار با شيب کمتري همچنان ادامه داشته است. دولت در دوره فعاليت خود نتوانسته دستمزد منصفانه اي به نفع اقشار کمتر برخوردار و حقوق بگير تعيين کند؛ از اين رو اوضاع زندگي کم درآمدها بدتر شده و شکاف بين هزينه و درآمد کارگران همچنان رو به افزايش است.

 

دولت حتي با بهبود پرداختي هاي بخش خصوصي در جريان افزايش ۲۰ هزار توماني حق مسکن امسال کارگران نيز مخالفت کرده و به بهانه اينکه موافقت يعني اينکه دريافتي صدها هزار کارگر شاغل در بدنه دولت هم بايد بيشتر شود، با افزايش هاي جزئي حقوق کارگران و گروه هاي کم درآمد مخالفت مي کند.

 

افزايش زيرپوستي هزينه‌هاي خانوار

 

بنابراين در دولت تدبير و اميد هم چندان کار موثري براي بهبود زندگي اقشار ضعيف نشده و تنها از هيجانات کاذب قيمتي و ايجاد حباب‌هاي افزايش يکباره قيمت جلوگيري شده که آن هم شايد به دليل از بين رفتن کامل توان قدرت جامعه باشد، بعني اينکه اگر در بازاري تواني براي خريد مردم باقي مانده بود، احتمالا افزايش‌هاي يکباره به سراغ آن بازار مي‌رفت.

 

حالا اوضاع درآمدي ميليون‌ها مشمول قانون کار با هزينه ها و رشد قيمت‌ها فاصله معناداري پيدا کرده و زندگي بسياري از گروه ها به ويژه آنهايي را که در کلانشهرها ساکن هستند، تحت الشعاع قرار داده است. کارگران مي گويند ميزان دريافتي ماهيانه آنها حتي توان تامين هزينه مسکن و خوراک آنها را نيز ندارد، اين در حالي است که دولت در مقابل اوضاع بسيار بد معيشتي گروه هاي کم درآمد کارگري سکوت کرده و توان انجام کار مثبتي را ندارد.

 

رحمت الله پورموسي در خصوص آخرين اقدامات صورت گرفته توسط گروه‌هاي استاني کارگري به منظور استخراج هزينه هاي سبد معيشت خانوار گفت: کانون عالي با نمايندگان استاني کارگران نامه نگاري و مکاتبه کرده و قرار است در استان‌ها گزارش‌هاي ميداني از معيشت کارگران تهيه و ارائه شود.

 

دبيرکل کانون عالي شوراهاي اسلامي کار کشور اظهارداشت: مهلت تعيين شده براي ارائه و جمع بندي گزارش‌ها تا پايان بهمن ماه تعيين شده است. در عين حال، برخي استان‌ها بررسي ها و اقداماتي را در اين زمينه داشته اند که نشان مي‌دهد هزينه معيشت خانوار ۴ نفره در سال جاري نسبت به سال گذشته افزايش داشته است.

 

هزينه خوراک ۴ نفره ماهيانه ۶۰۰ هزار تومان

 

پورموسي با اشاره به اينکه تنها در يک مورد از بندهاي سد معيشت خانوار، هزينه خوراک خانوار ۴ نفره ۶۰۰ هزارتومان در ماه محاسبه شده است، گفت: اين محاسبات درباره پوشاک، مسکن، تحصيل، درمان و موارد ديگر نيز بايد انجام و در نهايت رقم جمع بندي شده و متوسط نهايي اعلام شود.

 

اين مقام مسئول کارگري کشور تاکيد کرد: افزايش هزينه خوراک در خانوار کارگري در حالي مطرح بوده که مجموع دريافتي ميليون‌ها نفر در ماه تنها ۷۱۲ هزارتومان است؛ بنابراين اينکه فقط ۶۰۰ هزار تومان از ۷۱۲ هزارتومان را بابت خوراک هزينه کنيم، نشان مي دهد چه مشکلاتي پيش روي معيشت خانوار خواهد بود.

 

وي تصريح کرد: هزينه ۶۰۰ هزار توماني ماهيانه خوراک خانوارهاي کارگري بر مبناي ۲۵۰۰ کالري براي بزرگسالان در روز و ۲۰۰۰ کالري براي خردسالان محاسبه شده و در آن هيچگونه تجملات و خوراکي هاي گران قيمت غيرضروري وجود ندارد. در بخش مسکن نيز هم اکنون هزينه اجاره يک منزل در حاشيه شهرها دستکم ماهيانه ۵۰۰ هزارتومان هزينه در بر دارد.

منبع:مهر
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html